Rabu, 24 Ogos 2011

stelah sekian lama..


assalamualaikum saudara-saudara ku semua.... maaf kerna lama tak update blog nie.. terlampau sibok dengan aktiviti kampus yang bergunung tinggi dan tanpa henti... apa khabar semua.. hopefully semua sihat wal afiat dan gembira di samping orang yang tersayang...

pejam celik pejam celik bulan ramadhan ingin meninggalkan kita... keriangan syawal semakin terasa, sayu je tadi bila tengok kawan-kawan balik.. kampus semakin sunyi dan sepi.. dalam ketidak sabar menjelang raya, aku terfikir seorang diri, cukupkah amalan ramadhan aku kali ni??? semakin baik atau semakin teruk dari yang lepas..??? adakah ramadhan kali ini menjadi ramadhan terakhir bagi ku??? ajal maut kita tak dapat jangka.. bila-bila je bleh berlaku.

aku tersedar dengan lekaan dunia yang fana pabila mendengar kawan2 sebilik aku baca al-quran... air mata keinsafan aku menitis pabila melihat kawan2 sebilik aku bangun ditengah malam semata-mata untuk berqiamulail... cemburu aku tengok kawan2 aku berlumba2 sembahyang terawih di masjid setiap hari... tapiii kenapa aku tak mampu seperti mereka?? sedangkan aku juga manusia seperti mereka.. mempunyai hati dan perasaan... aku juga ciptaan Allah yang begitu indah... kenapa aku tak mampu lakukan semua itu?????

persoalan demi persoalan bermain diminda aku, lalu aku muhasabah diri.... "Ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosa yang telah aku lakukan. berikan aku peluang dan jalan untuk berada di landasan islam. jauhilah aku dari hawa nafsu dan godaan syaitan. Ya Allah, jangan lah kau gelapkan hati kecil ku ini kerna dosa-dosa yang aku lakukan.. Ya Allah, janganlah kau biarkan aku bersendirian kerna aku masih cetek ilmu-ilmu Mu Ya Allah... berikanlah aku hidayah dan petunjuk agar aku sentiasa mencintai Mu Ya Allah.. amin"

ketakutan bermain di jiwa ini kerna khuatir Allah membiarkan diri kudus ini sendirian tanpa bimbingan... takut tidak melihat jalan yang benar... dan takut sesat di atas dunia ini.. dan amat takut mati dalam kekafiran hanya kerna sesat dan terpedaya dengan hasutan dunia...

sama-sama lah kita muhasabah diri !!!

2 comments:

Assif Aieman berkata...

Ely IzzRun.. hu3x... sabar ah, bulan ramadha ni mgkin Allah S.W.T nk uji iman kita.. kan2x.. hu3x... xthu nk tulis ape sbnarnya..

Tanpa Nama berkata...

trima kasih...

Catat Ulasan