Jumaat, 4 November 2011

wArKaH sEoRaNg PeLaJaR...

WaRkAh iNi TuLuS dArI hAtI sEoRaNg hAmBa....

Bismillahirrahmanirahim... assalamualaikum w.b.t,

Ya Allah, ampunkanlah segala dosa silam ku.... ampunkanlah segala kejahatan-kejahatn ketika zaman kecilku... Ya Allah, kau tabahkanlah hati ku ini dengan segala dugaan dan cabaran dunia yang fana ini ya Allah.. aku tahu, hinanya diriku ini... aku tahu bahawa aku penuh dengan dosa... tapi, susahkah untuk orang lain memaafkan aku?? betapa remuknya hatiku sebagai seorang pelajar apabila tidak diendah oleh guru didiknya sendiri... adakah aku nie hina sangat?? aku tahu, aku tidak sepandai yang lain... aku tahu pencapaian aku biasa-biasa sahaja.. tapii kenapa cikgu sanggup buat saya macam nie? saya tahu saya pernah buat salah dengan cikgu dahulu.. sukarkah untuk cikgu memaafkan saya... ??

cikgu, sekiranya kehadiranku ini hanya bagaikan lalat yang bertebangan.. maafkan saya.. saya janji, saya akan tebus kembali segala dosa saya.. tapi hanya satu saya pinta dari cikgu, jangan bencikan saya.. saya mohon... maafkan saya... walau apa pun.. saya tetap menyangi cikgu seperti ibu saya sendiri... saya sayang cikgu hingga akhir hayat saya...

_surat ini bagaikan nukilan seorang pelajar yg dalam kesedihan_

mohon ambil iktibar besama..

Selasa, 25 Oktober 2011

sEkIrAnYa MeNcArI cInTa !!

Bab cinta merupakan satu topik yang sangat hangat di kalangan anak-anak muda... tak kira la dibangku sekolah mahupun di universiti pasti perasaan cinta ini berdetup detap dalam hati anak muda semua.. tetapii pernahkah kita terfikir bahawa siapa yang mencipta perasaan itu??? bagaimana kita boleh bercinta dengan makhluk sedangkan kita tak kenal penciptanya... pelikkan !! bagaimana kita nak guna sesuatu barang kalau kita tak tahu apa menda asal usulnya barang tue.. its same.. perasaan cinta nie memang tak dapat dinafikan... memang fitrah seorang manusia... tapi tak semestinya kita kena tunduk dekat perasaan cinta duniawi nie.. oleh itu mari kita renung-renungkan...







semoga video ini cukup membuka mata dan hati anak muda tentang cinta..... insyaAllah...

kEnApA tAk HaRgAi ??



dulu masa kecik-kecik... kita selalu minta kat mak itu.. kat ayah ini... nak apa just cakap je... nanti mak n ayah akan belikan.. bila kita tak tahu sesuatu.. mak dan ayah la tempat yang pertama kita akan cari.. bila kena buli dengan kawan-kawan.. kita menangis di pangkuan ibu... bila tak ada duit... kita menangis di pangkuan ayah... bila kita berjaya, mak dan ayah ketawa riang siap sanggup bawa kita pergi jalan-jalan dan beli kat kita apa yang kita nak.. walaupun masa tu ekonomi keluarga kritikal.. tapii demi anak, ayah dan mak sanggup ikat perut.. janji dapat melihat senyuman seorang anak...

tapi kini, bila kita sudah ada awek or bini, habis... hilang semua kisah ayah dan ibu... bagaikan kita keluar dari satu penajara dan membina hidup baru.. ketika itu, susah dan senang kita hanya dikongsi bersama si dia... tak kira dalam kesengan mahupun kesusahan... ibu dan ayah nie bagai satu beban jeee bagi kita masa tue.. sebab nak kena jaga... kadang-kadang kena pos duit... masa tue ayah dan mak kita pula berkelakuan kanak-kanak seperti kita.. bila mak ayah dalam kesedihan.. kita adalah tempat penawar duka lara mereka.. tapi ketika itu... kita dah berubah.. kita anggap ia sebagai bebanan.. sedangkan mak dan ayah dah belabur kat kita berjuta-juta wang... kasih dan sayang mereka mengalir bagaikan air sungai yang deras... jasa mereka ketika itu bergunung tinggi... tapiii kenapa si anak mudah lupa semua itu.. sanggup biarkan mak dan ayah menangis kerna rindu kepada kita.. kenapa kita lupakan mereka ???

wahai anak-anak, jangan lah sesal di hari kemudian.. sesungguhnya, mak dan ayah merupakan aset yang paling penting dalam hidup kita... tanpa mereka, mungkin kita bagai manusia tiada panduan... jagalah mereka... jangan biar air mata kekesalan yang mengalir di kemudian hari...

Air Mata Seorang Lelaki


Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan cinta wanita,
Maka hilanglah sifat pemimpinnya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan dunia,
Maka hilanglah sifat redhanya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana tidak sanggup melihat kesusahan orang tuanya,
Maka terbitlah sifat belas ehsannya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana terluka,
Maka hilanglah sifat kekuatannya.

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalirnya kerana takutkan Allah S.W.T,
Maka bergembiralah,
Kerana air mata yang sedikit itu mampu,
Memadamkan api neraka kelak.


Rasulullah S.A.W telah bersabda:

"Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya."

Dalam sebuah kitab Daqa'iqul Akhbar menerangkan bahawa akan didatangkan seorang hamba pada hari Kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka.

Maka salah satu daripada rambut-rambut matanya berkata:

"Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah S.W.T mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut kepada-Mu."

Akhirnya Allah S.W.T mengampuni hamba itu dan menyelamatkannya dari api neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Malaikat Jibril A.S mengumumkan, telah selamat Fulan bin Fulan kerana sehelai rambut.

Dalam sebuah kitab lain, Bidayatul-Hidayah, diceritakan bahawa pada hari Kiamat nanti, akan didatangkan neraka jahanam dengan mengeluarkan suaranya, suara nyalaan api yang sangat menggerunkan, semua umat menjadi berlutut kerana kesusahan menghadapinya.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

"Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya. (Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalasi menurut apa-apa yang telah kau kerjakan." (Surah al-Jathiyah ayat 28)

Sebaik sahaja mereka menghampiri neraka, mereka mendengar kegeraman api neraka dengan nyalaan apinya, dan diterangkan dalam kitab tersebut bahawa suara nyalaan api neraka itu dapat didengar sejauh lima ratus tahun perjalanan.

Pada waktu itu, akan berkata setiap orang hingga Nabi-nabi dengan ucapan:

"Diriku, diriku (selamatkanlah diriku Ya Allah) kecuali hanya seorang nabi sahaja yang akan berkata, "Umatku, umatku."

Beliau ialah junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Pada masa itu akan keluarlah api neraka jahim seperti gunung-gunung, umat Nabi Muhammad S.A.W berusaha menghalanginya dengan berkata:

"Wahai api! Demi hak orang-orang yang solat, demi hak orang-orang yang ahli sedekah, demi hak orang-orang yang khusyuk, demi hak orang-orang yang berpuasa, supaya engkau kembali."

Walaupun dikata demikian, api neraka itu tetap tidak mahu kembali, lalu malaikat Jibril berkata,:

"Sesungguhnya api neraka itu menuju kepada umat Muhammad S.A.W"

Kemudian Jibril membawa semangkuk air dan Rasulullah S.A.W meraihnya. Berkata Jibril A.S.:

"Wahai Rasulullah, ambillah air ini dan siramkanlah kepadanya."

Lalu Baginda mengambil dan menyiramkannya pada api itu, maka padamlah api itu. Setelah itu Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada Jibril A.S:

"Wahai Jibril, apakah air itu?"

Maka Jibril berkata:

"Itulah air mata orang derhaka di kalangan umatmu yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Sekarang aku diperintahkan untuk memberikannya kepadamu agar engkau menyiramkan pada api itu." Maka padamlah api itu dengan izin Allah S.W.T."

Telah bersabda Rasulullah S.A.W:

" Ya Allah, anugerahilah kepada kami dua buah mata yang menangis kerana takut kepada-Mu, sebelum tidak ditemunya air mata."

Isnin, 24 Oktober 2011

SaHaBaT....



Sahabat,

biarkan kepahitan itu pergi,

agar kemanisan mengisi,

biarkan kekecewaan berlalu,

agar kegembiraan mewarnai...

biarkan kegelisahan lenyap,

jangan kita hilang semangat...

biarkan penderitaan itu menyapa,

agar kekuatan kita jana semula,

biarkanlah diri ini derita...

agar saya tahu kepahitan derita ini,

agar saya sedar kesengsaraan ini tak sama,

bahkan hanya secebis dari penderitaan Rasulullah S.A.W


Angin.....

jika kau berhembus lembut melaluinya,

katakan padanya...

saya sahabat dia selamanya..


Air...

jika kau mengalir disisinya....

khabarkanlah pada nya...

saya memohon maaf atas sgalanya....


Bunga...

jika kau tumbuh mekar disampingnya..

kau kirimlah wangian tanda terima kasih

atas kehadirannya...


Burung....

jika kau terbang melintasinya...

sampaikan kataku ini kepadanya..

saya teramat sayang dan rindu padanya...


sahabat.......

Sabtu, 27 Ogos 2011

2 Golongan??

Tik... Tok... Tik..Tok.... sekejap je rasanya bulan ramadhan dah nak tinggalkan kita. keriangan syawal semakin terasa pabila terdengar lagu raya sentiasa diputarkan di radio, pusat beli belah dan juga bazaar ramadhan... kehangatan syawal makin terasa pabila keluarga atau kawan-kawan ajak pergi beli baju raya.. kasut raya... jam raya... n mcm-mcm lagi... dalam akhirnya ramadhan dan awalnya syawal wujudnya dua golongan... iaitu golongan pertama yang sibok dengan ramadhan sentiasa menghabiskan masanya di masjid dan mengejar lailatul qadar... beribadah kepada Allah dan bermunajat kepadaNya... manakala golongan kedua pula ialah golongan yang sibok dengan syawal... di mana mereka sentiasa mengisi masa lapang dengan menghias rumah.. membeli barang-barang raya... membuat perancangan raya... dan sewaktu dengan nya... hal ini benar-benar berlaku di hadapan mata saya.... ketika saya lalu di masjid, saya terlihat ramai orang tidor di masjid untu qiam keesokan harinya... manakala bila saya lalu di depan bazaarr.. NAH !! pnoh pula dengan org membeli baju raya.. lampu raya...

just nak kongsi pandangan je.. selamat renungkan mengapa dan kenapa hal ini berlaku di dalam masyarakat kita???


Rabu, 24 Ogos 2011

Pemakaian Islam Di Baratkan

kini kita didedahkan dengan pelbagai fesyen-fesyen yang terkini dimana tampak anggun dan unggul pabila memakainya... dengan tudung arini nya... sehingga kan boleh dikatakan 80% muslimat di malaysia memakinya kerna mudah dan cepat.. sehingga wujudnya satu drama berjudul tudung ekspress... menceritakan betapa mudahnya untuk memakai tudung hanya serlup sahaja tlah dikira tutup aurat... tak salah nak pakai tudung ekspress tapii biarlah ia labuh dan menutup bahagian dada anda !! sedikit demi sedikit pemakaian islam di baratkan... sedarkah muslimat semua????

pertama sekali saya sentuh bab tudung yang dibaratkan... iaitu wujudnya tudung singkat!! tidak menutup bahagian dada.. lalu adanya perhiasan yang sepatutnya para wanita tidak memakainya di khalayak ramai kecuali suami... saya beri anda contoh-contoh tudung yang dibaratkan...



besar nyee bunga kat tudung, tak berat kew??


ni budaya mana plak nie?? bungaa penuhh kat tudung...

perlu ke bunga besar tue???

masih di gelar tudung ke???

mmm zaman jahiliyyah dlu ada r mcm nie...

cantik ke tunjuk leher dan dada tuee???

mengapa tudung kini bagaikan hiasan semata.. bagaikan syarat sahaja... tapi tidak mengikut syariat yang sbenar di mana harus tutup kawasan2 menggoda... pabila dah pakai tudung macam nie kesian kat suami... tak rasa kemanisan seorang isteri kerna sebelum ni ramai dah lelaki melihat susuk tubuh badan isterinya.... mana keistimewaan isteri terhadap suami????
apa salahnya pakai tudung sebegini...:-







"simple make perfect "

ada je tudung ekspress yang labuh tapiii kenapa tak leh nak beli n pakai..
renungkan wahai muslimat !!





@p@ N@k J@d! ???

Pelajar tahfiz kena liwat ketika suai kenal


SUNGAI PETANI: Seorang pelajar tahfiz berusia 9 tahun terlantar di hospital sejak empat hari lalu, dipercayai diliwat, dipaksa melakukan seks oral dan didera oleh tiga pelajar senior berusia 12 tahun sebuah sekolah agama tahfiz swasta di Kupang Baling di sini, ketika mengikuti minggu suai kenal selama 40 hari, bermula Jun lalu.

Bapa pelajar terbabit yang enggan dikenali berkata, anaknya yang hanya dibenarkan ditemui selepas minggu suai kenal yang dikenali sebagai tempoh berpantang itu tamat 30 Julai lalu mengadu dia diliwat setiap malam dan akan dibelasah jika menangis oleh pelajar senior itu.

Selain anaknya, beliau mendakwa dua lagi pasangan kembar berusia lapan tahun turut di dera teruk hingga trauma tetapi mereka tidak mengadu diliwat. Sepanjang tempoh suai kenal itu, semua pelajar dilarang menghubungi keluarga atau waris mereka.

Beliau berkata, anaknya hanya merasai suasana selesa sebagai seorang pelajar selama seminggu sebelum kejadian itu.

Beliau berkata, niatnya menghantar anaknya ke sekolah agama terbabit untuk menjadi pelajar cerdik al-Quran hancur apabila anaknya diperlakukan seperti haiwan dan lebih malang mendapat pembelaan sewajarnya daripada pihak sekolah.

“Saya sedih dengan kejadian yang menimpa anak kerana tindakan murid yang hanya berusia 12 tahun mendera kanak-kanak 9 tahun dengan pelbagai cara, langsung tidak masuk akal.

“Pada mulanya kami sekeluarga memang tidak menyangka anak saya dipukul kerana pihak sekolah memberitahu ia adalah kesan alahan.

“Bagaimanapun, hati saya tersentak apabila doktor memberitahu, anak saya kena dera dan diliwat.

“Sebaik dimaklumkan mengenai kejadian itu saya membuat laporan polis pada 30 Julai lalu iaitu pada petang hari saya dibenarkan berjumpa anak saya.

“Anak saya juga mengadu tidak tahan dengan sikap guru di sekolah berkenaan yang tidak menyiasat sesuatu kejadian menyebabkan dia sering mengalah kepada pelajar senior berkenaan,” katanya di sini, semalam.

Sementara itu, jurucakap polis ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu pada 30 Julai lalu dan siasatan sedang dijalankan.

Berita Harian
4 Ogos 2011

Kencing dalam mulut

SUNGAI PETANI: “Depa (tiga pelajar senior) melakukan seks bahagian belakang menyebabkan saya berasa sakit dan mahu menjerit, tetapi depa tutup mulut saya dengan tangan, selain diberi amaran tidak melaporkan kejadian kepada ibu bapa.”

Begitu kata murid yang mahu dikenali sebagai Din, sembilan tahun, dipercayai menjadi mangsa liwat tiga pelajar senior di sebuah sekolah tahfiz di Baling, dekat sini, pada bulan lalu.

Kejadian berlaku pada minggu kedua selepas mangsa memasuki sekolah itu pada 20 Jun lalu, namun kejadian terbabit hanya diketahui ibu bapanya ketika dijemput selepas sesi orientasi selama 40 hari pada 30 Julai lalu berikutan terdapat kesan lebam pada tubuhnya.

Din mendakwa dia bukan sahaja diliwat berulang kali oleh tiga pelajar berusia 12 tahun terbabit, malah dipukul dengan pelbagai objek selain diugut tidak menceritakan segala kejadian kepada sesiapa.

Menurutnya, perbuatan terbabit dilakukan tiga pelajar itu setiap hari, adakalanya pada waktu tengah hari, tetapi lebih kerap pada malam sama ada dalam bilik asrama, bilik air, surau dan tandas.

“Perbuatan itu dilakukan kira-kira jam 10 malam walaupun saya sedang tidur dalam bilik, tetapi mereka mengejutkan saya dan meliwat berulang kali. Saya hanya menangis kerana amat sakit.

“Saya tak boleh menjerit kerana mereka menutup mulut. Perbuatan itu berlaku beberapa minit sahaja dan sebelum keluar, mereka memberi amaran dan mengugut akan melakukan perbuatan lebih teruk jika diketahui orang lain,” katanya.

Selain diliwat, dia mendakwa dipukul dengan pelbagai objek antaranya kayu, kerusi, besi, penyangkut baju, getah paip serta ditumbuk, malah ketiga-tiga pelajar itu membuang air kencing ke dalam mulutnya.

Menurut Din, dia dan murid lain tidak mampu melawan kerana takut dengan tiga pelajar terbabit.

“Kejadian liwat dan dera berlaku berulang kali, namun saya tidak berani melaporkan kepada pengurusan sekolah kerana takut dipukul. Sebelum itu saya pernah dipukul dengan batang paip plastik kerana enggan bercakap akibat dipaksa makan tulang ikan oleh tiga pelajar itu.

“Pada mulanya, saya mahu memberitahu kejadian kepada ayah yang datang pada 25 Julai lalu, namun terpaksa berdiam diri dan memberitahu saya sihat kerana diberi amaran oleh pelajar itu dan pengurusan.

“Namun, saya lega apabila ayah datang pada 30 Julai lalu dan membawa saya keluar dari tahfiz itu sebelum dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) untuk pemeriksaan perubatan,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Sementara itu, bapa mangsa, Johari Pak Zain, 44, berkata kejadian menimpa anaknya disedari ketika datang ke tahfiz berkenaan pada 25 Julai lalu selepas rakannya membuat laporan polis berhubung kecederaan yang berlaku terhadap anak kembarnya.

Menurutnya, pada mulanya dia terkejut melihat ada kesan lebam dan kecederaan pada muka dan telinga anaknya, lalu bertanya kepada pengurusan tahfiz itu, namun diberitahu Din mungkin mengalami alahan manakala cedera di telinga akibat bermain.

“Saya cuba bertanya kepada anak, namun memberitahu dia sihat dan tidak ada apa yang berlaku. Saya akur penjelasan daripada pengurusan sekolah lalu pulang.

“Tetapi, saya terkejut apabila mendapati ada kesan lebam pada tubuh anaknya apabila kembali melawatnya pada 30 Julai lalu. Justeru, saya kini akan membuat laporan polis lagi terhadap pengurusan tahfiz berkenaan untuk tindakan,” katanya.

myMetro
5 Ogos 2011

stelah sekian lama..


assalamualaikum saudara-saudara ku semua.... maaf kerna lama tak update blog nie.. terlampau sibok dengan aktiviti kampus yang bergunung tinggi dan tanpa henti... apa khabar semua.. hopefully semua sihat wal afiat dan gembira di samping orang yang tersayang...

pejam celik pejam celik bulan ramadhan ingin meninggalkan kita... keriangan syawal semakin terasa, sayu je tadi bila tengok kawan-kawan balik.. kampus semakin sunyi dan sepi.. dalam ketidak sabar menjelang raya, aku terfikir seorang diri, cukupkah amalan ramadhan aku kali ni??? semakin baik atau semakin teruk dari yang lepas..??? adakah ramadhan kali ini menjadi ramadhan terakhir bagi ku??? ajal maut kita tak dapat jangka.. bila-bila je bleh berlaku.

aku tersedar dengan lekaan dunia yang fana pabila mendengar kawan2 sebilik aku baca al-quran... air mata keinsafan aku menitis pabila melihat kawan2 sebilik aku bangun ditengah malam semata-mata untuk berqiamulail... cemburu aku tengok kawan2 aku berlumba2 sembahyang terawih di masjid setiap hari... tapiii kenapa aku tak mampu seperti mereka?? sedangkan aku juga manusia seperti mereka.. mempunyai hati dan perasaan... aku juga ciptaan Allah yang begitu indah... kenapa aku tak mampu lakukan semua itu?????

persoalan demi persoalan bermain diminda aku, lalu aku muhasabah diri.... "Ya Allah, ampunkanlah segala dosa-dosa yang telah aku lakukan. berikan aku peluang dan jalan untuk berada di landasan islam. jauhilah aku dari hawa nafsu dan godaan syaitan. Ya Allah, jangan lah kau gelapkan hati kecil ku ini kerna dosa-dosa yang aku lakukan.. Ya Allah, janganlah kau biarkan aku bersendirian kerna aku masih cetek ilmu-ilmu Mu Ya Allah... berikanlah aku hidayah dan petunjuk agar aku sentiasa mencintai Mu Ya Allah.. amin"

ketakutan bermain di jiwa ini kerna khuatir Allah membiarkan diri kudus ini sendirian tanpa bimbingan... takut tidak melihat jalan yang benar... dan takut sesat di atas dunia ini.. dan amat takut mati dalam kekafiran hanya kerna sesat dan terpedaya dengan hasutan dunia...

sama-sama lah kita muhasabah diri !!!

Selasa, 17 Mei 2011

apa perasaan guru???

baru-baru nie kita ada buat sambutan hari guru... seluruh malaysia menyambutnya, tak kira la secara besar-besaran mahupun kecil-kecilan. kali nie aku nak kongsi kisah aku sendiri dan ia menjadi persoalan dalam benak hati kecil ku ini.

dua hari lepas kami (first generation) diundang utk ke sekolah bagi meraikan hari guru. kami dapat undangan dari guru sendiri. betapa dasyat nya... aku pown pegi la, ingatkan ramai yang pegi.... malangnya hanya sekerat dua kerat ja... aku pegi dgn kawan aku (lelaki).. bila aku temui cikgu, perkataan pertama yang keluar dari bibir mereka adalah "terima kasih"... betapa lembut dan rendah dirinya seorang guru mengatakan terima kasih kepada anak didiknya sendiri... sepatutnya kami yang mengucapkan terima kasih atas segala tunjuk ajar dan panduan selama ini... tapi guru-guru bertindak sebaliknya... air mata aku bergelumang bila cikgu kata kat aku "terima kasih laa sebab sudi datang jenguk cikgu.. terima kasih banyak-banyak la... cikgu gembira kamu datang melawat cikgu.." ungkapan ini membuatkan hati aku tersentuh.. betapa mulianya hati seorang guru.. guru-guru mengharapkan kita datang melawat mereka.. seperti ibu yang mengharap anaknya pulang dari rantauan... rindu cikgu terhadap kita seperti rindunya ibu kepada anak yang beribu tahun pergi tak pulang... cuba anda bayangkan.. bagaimana hati seorang ibu apabila anaknya tidak menjenguk ibunya di kampung... tidak bertanya khabar berita... walaupun guru tersenyum riang setiap hari tapi siapa tahu isi hati mereka yang kecewa dengan sikap anak didiknya sendiri...


sebelom aku pindah sekolah, aku ingat lagi pesan cikgu, "nanti, bila jumpa cikgu kat mana-mana... tegur cikgu taw... jangan wat tak kenal pulak.. cikgu nie sayang dan rindu kat naka murid..." ungkapan ini membuatkan aku semakin beringat-ingat bahawa jangan malu pabila berjumpa dengan cikgu.. walau sehebatmana pown kita... guru yang didik kita dulu.. daripada tak tahu membaca... pandai membaca.. dari tidak tahu mengira.. teros pandai mengira...

kadang-kadang, cikgu yang tegur anak murid... sbb anak murid tak tegur dia... cikgu sanggup buang egonya demi melepaskan kasih sayangnya... kenapa anak remaja sekarang semakin hilang arah pabila bertemu dengan cikgu.. kalu boleh nak sorok n lari kalu nampak cikgu kat complex... patotkah hal ini berlaku.... ishhh ishhhh fikir-fikirkanlah...

Sabtu, 7 Mei 2011

SuKaR nYerr KeHiDuPaN.... (1)

kali ini saya nak berkongsi dengan anda semua kisah seorang hamba ini yang sedang mengharungi kehidupannya di mana bagi saya jalan kehidupanya penuh dengan onak dan duri... cerita ini merupakan kisah benar seoarng hamba Allah yang sentiasa mencari jalan yang diredhai Allah.. harap semua sahabat akan mengambil iktibar dari kisah ini. insyaAllah...

kisah:-

dalam keluarga yang serba kekurangan ilmu agama maka lahirlah seorang hamba yang bernama azlan (bukan nama sebenar). azlan mempunyai 3 orang adik beradik dan beliau lahir di tengah kota bandar yang begitu pesat dan penuh dengan kecanggihan serta kemudahan yang tak terhingga di sekelilingnya. begitu bertuah azlan ini.abang dan kakak azlan belajar dalam bidang akademik (duniawi) manakala ditakdirkan Allah azlan nie belajar dalam bidang islam... lebih kenal dengan pengajian islam... alhamdulillah beryukur kehadrat illahi... azlan merupakan satu-satunya anak yang belajar bidang agama. kaum kerabat serta keluarga azlan semuanya kurang ulmu tentang agama.. bukannya tak de.. cuma x kuat je... sekarang azlan belajar di univeriti dalam bidang pengajian islam... suatu hari, azlan tulis isi hatinya dalam sebuah surat.. :-

"duhai Allah yang aku sayangi... dengarlah rintihan hati kecilku ini. semenjak sekolah rendah lagi, ayah telah hantar aku kesekolah gama sehinggalah aku besar... ayah pernah beritahu pada ku bahawa ayah nak sangat anak ayah sorang nie blajar agama islam dan memperbetulkan apa yang salah.. aku ingat lagi kata-kata keramat itu dimana itulah hasrat ayah ku... tingkatan satu hingga lah tingkatan 3.. aku sekolah di sekolah agama tapi sekolah tue langsung tak membawa aku kejalan Allah.. malah sifatku bertambah terok makan dek zaman remaja pulak tue.. then, masa tingkatan 4, ayah hantar aku pegi jauh dari family aku... so aku pown dok la kat sana.. alhamdulillah.. sekolah baru nie banyak membantu aku.... banyak berikan aku pedoman.. banyak tunjukkan aku jalan kearah kebaikan.. disanalah aku mengerti, apa sunnah nabi.. apa itu bida'ah.. cara nak pakai serban... apa itu hamba.. dan banyak lagi... disana juga aku mula berhenti dari pemakaian yang tak senonoh dan juga akhlak buruk ku.. aku mula nak berubah... tapiii dalam masa yang sama family aku, langsung tak bagi aku dorongan mahupun sokongan.. malah aku dihina dan dicaci bila memakai mahupun mengikut sunnah... aku tahan hatiku dari menangis.. kerna nangis tak dapat menyelesaikan masalah aku... aku kuatkan diri aku.. itu merupakan cabaran pertama aku... selepas aku naik ke tingkatan lima, aku mula aktif ikut kawan2 ke masjid... dengar tazkirah... dengar pengajian.. disebabkan aku selalu keluar rumah, mak dan ayah aku larang aku untuk keluar.. katanya aku pergi lepak pasal politik.. aku dihalang untuk mendengar di majlis ilmu... aku bersabar.. sabar.. dan teros bersabar... selepas itu aku dihalang lagi... aku dihalang kemasjid untuk melakukan solat jemaah... sedihnya... sedihnya... hanya Mu ya Allah yang tahu isi hati ku.. pernah sekali tu, aku tegur mak sedara aku.. sebab ada benda yang tak kena yang dia buat.. then mak sedara aku cakap yang mak aku kata bahawa jgn percaya sangat dengan apa yang aku cakap. sebab aku nie slalu cakap pasal agama ja.. itu tak boleh.. ini tak boleh.. hancur berkecai hati nie.. mak dan ayah aku ingin aku berubah.. kearah islamic.. tapi dalam masa yang sama mak dan ayah aku menjadi duri dalam daging.. sakitnya hati ini bila melihat keluarga... kaum kerabat buat dosa depan mata nie.. sedih sangat.. sebab aku x dapat nak tegur diorang.. aku tak layak.. ilmu aku tak banyak... aku juga sering berdebat tentang agama dengan sepupu dan mak sedara.. kadang2 aku mengalah je sebab tak nak gadoh dengan kaum kerabat sendiri... Ya Allah... bagaimana pula dengan sahabat2 aku... aku sering cuba sedaya upaya aku untuk puaskan hati kawan2 tapi... kawan2 langsung tak menghargainya. sedih nya hati.. aku sayang kat kawan2 aku.. tapi... mmmm entahlah.. Ya Allah.. bantuilah aku... harapan aku hanya dapat mengubah keluarga aku kejalanMu Ya Allah.. dan dapat emnjaga perasaan semua sahabat2 aku... tiada benda lain yang aku harap.. ini sahaja ya Allah.. biarlah hidup aku merana.. asalkan ibu bapa.. sahabat2 semua bahagia... "

SAMBUNGAN......

Khamis, 5 Mei 2011

ini KAH SaHaBaT ??

sahabat... semua orang mesti sahabat... tak kira la sahabat baik ke.. biasa-biasa ke or jarang-jarang.. hehee orang kata sahabat nie sentiasa dekat di hati macam TV9... ada pula yang kata kawan nie mcm biskut chipsmore.. sekejap ada sejekap tiada... dan ramai yang kata sahabat nie adalah peneman hidup 24 jam...

sahabat??? sahabat adalah seseorang yang sentiasa ada disisi kita bila suka dan duka.. itulah tanggapan kebanyakan orang tentang seorang sahabat... sahabat juga penawar duka dan pengubat rindu.. tapiii pernah tak kita terfikir.. apa guna ada sahabat yang sentiasa membuat kita ketawa dalam masa yang sama dia biarkan kita melakukan dosa tanpa henti... apa guna ada sahabat yang mendengar kiah sedih kita kalau hanya menyokong kita tapi tak menafikan kelakuan kita yang salah... saya bagi kalian semua satu contoh yang mudah:-

kisah 1-
ahmad dan abu merupakan sahabat baik dunia akhirat.. abu slalu buat ahmad ketawa stiap waktu... sokong apa saja yg ahmad buat.. dan slalu backup ahmad bila diperlukan... pada masa yang sama ahmad nie slalu mencurii, bohong n suka couple... abu tahu yg ahmad buat benda2 buruk nie.. tapi dia tak gamak tegur ahmad.. sbb apa..??? sbb dia takot ahmad akan tinggalkan dia.. atau bergaduh dgn dia.. so untuk ambil langkah yg slamat... abu pown hanya diamkan diri dan tros menyokong ahmad.. tak kira ahmad nie wat salah or tak...

ini bukannya sahabat.. kalau korang nak tahu sahabat nie sapa adalah musuh anda.. sbb apa musuh anda akan bg taw anda apa klemahan dan silap anda... (walauapun dgn cr kasar).. tapii sukar bagi seorang sahabat untuk menegur sahabatnya sbb takot bergadoh.. bermasam muka n apa2 ja... duhai sahabt.. nie bukan sahabat namanya... nie adalah prosak....

sahabat spatutnya x sanggop tengok kawan dia dalam kesesatan... jauh dari Allah... buat maksiat... or benda2 yg keji.. sahabat spatutnya guide kawan tu kearah yg betol... ini barulah dinamakan sahabat...kasihanilah mereka... kerna mereka perlukan sahabat yg jujur untuk mereka berubah.. so jadilah sahabat yg betol2 sahabat..

Selasa, 3 Mei 2011

Tunang Bukan GreenLight

kisah:-

khai adalah budak lepasan SPM sekolah agama di area-area selangor... dia seorang yang agak alim... x bercakap dengan perempuan... tak pandang pown kadang-kadang tue... slalu pegi masjid or surau.. boleh dikatakan setiap waktu dia akan pergi... baik kan!!!

nora adalah budak lepasan skolah agama juga.. tinggal di belah timur... mmm baik la jugak.. x bcakap pown ngan lelaki.. (x taw la kalu kat blakang hehe). *x leh nak hurai panjang2 sbb x brapa kenal....

suatu hari, telah ditakdirkan Allah... mereka nie masok universiti yang sama... masa awal sem diorang nie x kenal lagi satu sama lain. kebetulan pulak diorang nie satu kelas n satu program (diploma pengajian islam). masa masuk universiti, budak laki nie mcm dulu lg... kaki g surau.. ckp bnda2 baik... tegur org kalu wat salah... pada suatu petang yg hening tetiba ja nora minta tolong khai uruskan ptptn dia.. katanya dia x taw nak uruskan.. so khai yang baik hati nie pown tolong r si nora nie.. wow... pandang pertama??? hehehe then lepas tue ingat abishh mcm tue je... nora start msg ngan khai... khai nie mcm serba salah r... lg pown dia x biasa pompuan msg ngan dia... dia layan tapi masih menjaga batas.... then khai tanya r kawan baik dia amir.. "amir, aku nak wat cam ne erk... ada minah nie dok msg aku.. aku takot dia syok kat aku r..." amir jwb "kau pown satu khai.. x payah la layan.. buat tak taw ja... stop r msg ngan dia.. nnti melarat plak kang..." khai hanya diam dan membisu dengar jawapan dari amir...

akhir sem 1, khai bg taw amir yg nora betul2 sayang kan dia... Ya Allah..... amir agak marah sbb khai layan nora nye msg... then amir ni tak sampai hati nak marah lebih2 sbb khai nie kawan baik dia... amir just diam je lepas tue... masuk sem 2... NAH !!!! khai sudah brubah... msg ngan nora tak henti... kadang2 bgayut berjam-jam... masa makan msg.. bc buku pown msg... oh no!! amir marah la jugak kat khai... dan bg taw khai apa tujuan dia dtg kat universiti.. khai x endah..
tiap2 hari khai cerita ttg nora kat amir... naik rimas amir dibuatnya.... dan masa sem 2 nie plak.. nora dah mula brubah... dia mula blajar pakai purdah.. alhamdulillah.. tapiiii kenapa dia x stop msg ngan khai... ishh pelik sungguhkan... then kawan2 khai mula sedar yg khai nie smakin brubah.. asyik luangkan masa dgn handphone dia je.. kadang2 tue sanggup tinggalkan kawan2 or makanan... sbb nak bcakap ngan nora... pelik btol la khai nie.. bila amir tegur.. khai melenting.. kalu x pown khai akan cakap" aku syg kat dia la.." ....

then tiba lah satu hari tue.. khai bg taw amir yg dia plan nak tunang dangan nora... amir hanya membisu... diam jee.. x mo kata apa2... takot nnti mengguris hati khai... khai asyik ckp pasal tunang.. kahwin.. heheehh biasa laaa ngah dilamun CINTA... amir dgn kawan2 lain x taw nak wat apa dgn khai... tegur tak makan saman... nasihat lagi r...

pengajaran: kalau nak berubah, ubah diri dahulu... dan tunang bukannya satu lesen atau tiket untuk kita sms or call.. ia tetap berdosa... sbb blom halal lagi hubungan tue... dan kadang2 dengar la nasihat shbt2 nie.. sbb kadang2 kawan nie sygkan kita... kita je x sygkan diri sendiri.. jgn nilai seseorg itu dari luaran sahaja...

*sekiranya anda menjadi amir atau kawan2 khai.. apa yang akan kamu lakukan??

Isnin, 2 Mei 2011

Malu nyerr...

Alhamdulillah kita berjaya lahir ke dunia ini.. tapi kita perlu waspada sbb dunia nie penuh dengan kepalsuan.. dugaan.. dan cabaran... x kira di mana sekalipun dugaan serta masalah akan menghantui hidup ini.. LARI??? bukan cara penyelesaian.. kita lari dari masalah bagaikan keluar mulut buaya masuk mulut naga... (btol ke pribahasa tue).. hehee mmm sambung balik.. duhai sahabat, lari dari masalah merupakan tindakan yg sia-sia... sedarlah.. slagi kita berdiri di atas dunia yang fana ini selagi itu kita akan hadapi pelbagai masalah dan masalah itu akan menghantui kita....

Allah sentiasa menerima taubat hambaNya... tapiii kenapa kita jarang bertaubat??? kenapa kita slalu buat dosa... kenapa kita buat dosa tapi jarang bertaubat??? kita amik satu contoh:-
kita mengutuk kawan kita.. maki hamun dia.. dan kita tak minta maaf pown.. mmm sbb apa??? MALU??? ohh tidak... kenapa nak malu... cuba kita terpijak kaki anak raja... kita minta maaf x?? of course minta maaf gila-gila sampai cium abisss kaki anak raja tue kan.. ishhhh isshhh... tapi kenapa sukar kita nak minx maaf dgn Allah?? kenapa kita sukar nak bertaubat???

semakin canggih kemajuan negara semakin tebal lah perasaan malu x kena tempat tue.. mmm knape erk... malu nak bertanya... malu nak tegur org... malu nak minta maaf... zaman sekarang semua serba canggih dan aneh termasok la perangai anak2 muda... malu nak buat baik.. malu nak pergi masjid... malu nak berjubah... malu untuk berkopiah... tapi dimana sifat malunya pabila berkepit dengan minah/mamat... mana hilang malunya bila nak buat maksiat.. mana malunya bila jejak kaki di pub dan disco.. mana sifat malunya bila dedah semua aurat pada masyarakat...

itulah orang slalu kata.. malu biar kena pada tempatnya... malu untuk buat jahat.. malu untuk buat maksiat.. itulah spatotnya... bukannya malu nak buat baik.. pedulikan apa org nak kata... kita tak da kuasa nak tutup mulut orang.. so abaikan ja.. kalau org kutuk kita buat baik.. ucapkan alhamdulillah.. kerna apa?? kerna Allah sdg menguji kita.. itu tandanya Allah masih sygkan kita.. Allah nak kita dkt dgnNYA... sbb tue Allah uji kita.. tegur kita... sedih la sekiranya hidup ini penuh dgn kesenangaan tanpa kesedaran...

minah-minah sekarang tak de perasaan malu... cakap tanpa batasan.. bergaul sesuka hati... sama la jugak dengan mamat sekalian... tidakkah rasa malu bila org melihat auratmu.. sekiranya tidak kenapa tidak bogel sahaja... tidakkah rasa malu bila bergul tanpa batasan..??? kiri kanan mata melihat.. gerak geri kita.. catat amalan kita.. duhai sahabat semua... sekiranya perasaan malu itu tipis.. tanamlah.. pupuklah... agar kita dekat dengan Allah...

Malu Biar Bertempat.....

Jaga Diri Elok-Elok Taw !!!

Allah berikan kita pelbagai nikmat diatas muka bumi ini... Allah bagi kita tangan... mata... mulut... telinga... n bnyk lagi nikmat yg Allah bg secara percuma tanpa bayaran satu sen own.. tapii Allah just nak kita taat dgn sgala printahNya dan jauhi sgala laranganNya.. Tapiii kenapa zaman skarang orang tak reti nak bersyukur dgn nikmat yang Allah berikan... kenapa manusia kini masih kufur nikmat... kenapa erk???

Allah berikan mata kepada kita untuk melihat keindahan ciptaan Allah ... melihat penderitaan orang lain dan ambil iktibar... melihat btapa kejamnya org kafir terhadap islam.. supaya kita sedar dan bersyukur... tapii kenapa org sekarang lebih suka menggunakan mata melihat benda yg tak senonoh... ada yang skodeng org mandi.. tengok crita porno... tengok orang bukan mahram.. tengok aurat orang.. mmmm kenapa erk?? kenapa gemar sgt tengok benda yang akan dtg buruk kepada kita??

Allah berikan tangan untuk kita boleh buat kerja.. mencari rezeki d muka bumi nie.. membantu orang lain yg dalam kesusahan... tapii kenapa orang sekarang lebih gemar menggunakan tangan utk menyakiti orang lain.. pukul sana.. tumbuk sini... tampar mak n ayah... mmmm apa nak jadi duhai anak-anak sekalian... kenapa kita lebih gemar gunakan tgn tulis msg kat org yg bukan mahram... guna tangan taip benda yang tak senonoh... mm knapa laa....

Allah berikan kita sepasang kaki utk berjalan ke masjid.. bjalan ke jalan Allah.. jalan mencari rezki dan mencari keindahan ciptaan Allah.. tapi anak muda sekarang gunakan kaki ke disco.. pub.. clubbing... pergi tempat2 maksiat... tak senonoh bagai.. apa nak jadi laaa anak sekarang nie...

kalau nak hurai satu persatu nikmat Allah kepada kita memang tak akan habiss.. banyak sangat.. walaupun kali nie saya post skit ja.. tapi mohon dapat mengambil ikibar dariapdnya... insyaAllah.. sama2 la kita berubah erk...

Ahad, 1 Mei 2011

Tunang Bukan Segala-galanya....

KISAH 1

selepas masuk universiti ahmad dapat berita mak bapak amira suruh bertunang.. so ahmad dgn hati yg rela pown tunang la dgn amira( kekasih masa skolah). amira amik STAM di Kedah dan ahmad pula belajar di trengganu... ahmad amik diploma pengajian islam... dulu masa berpacaran di sekolah ahamad nie slalu msg ngan amira.. cinta monyet la katakan.. uhuhu... tapi bila ahmad masok universiti.. ahmad mula menyedari bahawa kelakuannya dulu itu adalah salah... so ahmad pown brubah... x msg... x cal amira.... then lama klamaan... amira pown bengang r... kenapa ahmad x msg... sedangkan amira itukan tunang nye.. x sayang ke kat tunang ... persoalan itu membuak-buak dlm hati amira... hari bersilih ganti... ahmad sibok dgn aktiviti2 universiti... sbulan berlalu sudah... ahmad x msg x contact pown dgn amira... n tak reply pown... sbb dia takot... bahawa perkara itukan salah... then amirah pown msg... dia kata:"awak mesti ada pompuan lain kat universiti.. sbb tue r tak layan amira dah.. x msg.. x call..." then ahmad pown jawab.." kita baru bertunang... blom kawen lagi... kita x da ikatan sah lagi... kita baru bertunang.. dan tunang itu adalah ikatan sebagai tanda sahaja..." amira dgn marah ckp:" dulu ahmad x pernah pown cam nie.. slalu je msg... x pikir plak dosa masa tue.. knapa sekarang bila kita dah tunang baru nak pikir benda2 tue.. kita kan dah bertuang.. x lama lagi kita akan kawen.. apa salahnya kalu kita msg... Allah sentiasa menggalakan kita merapatka silaturrahim"... ahmad tergamam... kaku tidak berkata pabila terkenagkan dosa dahulu... ahmad jawab dgn slow:" maafkan ahmad...dlu ahmad jahil... ahmad tak taw bnda nie berdosa... dan ingat amirah.. tunang bukannyer menghalalkan hubungan kita.. ia adalah tanda sahaja... kita tetap tak mahram..." amirah teros letak phone.. then keesokan hari... ahmad dpt call dari ayahnya bahawa amira minta putus tunang.... hancur hati ahmad.. kesetiaannya dibalas kaca berduri....


pengajaran yang kita boleh amik dr crita nie adlh.... tunang bukan satu jalan utk menghalalkan hubungan antara kita dgn pasangan kita.. ingat !!!! manusia slalu buat kesalahan.. oleh itu beri mereka peluang untuk berubah....

Mengapa Semakin Pandai Semakin Tak Senonoh?



hari berganti hari... kalau kita tengok dalam surat khabar penuh dihiasi dengan akhbar2 dan berita2 yang negatif/mazmumah... macam2 kes yang peli berlaku kat atas muka bumi nie.... antaranya, "suami tikam isteri kerana kejutkan subuh", "anak pukul mak", "cucu rogol nenek", "isteri dera suami", "hilang dara" n mcm lagi.... kenapa hal nie berlaku berulang kali.. sedangkan tujuan surat khabar n berita siarkan adalah untuk jadikan pedoman untuk semua tapi benda ini menjadi ikutan orang ramai.. semakin banyak kes-kes negatif, semakin ramai yang x takot buat jahat..

pernah kaji tak? kebanyakan orang yang buat kes nie adalah terdiri daripada orang-orang yg berpendidikan.. (education person)... kebanyakan nya adalah pelajar cemerlang.. lepasan universiti.. mahasiswa sana sini... doktor... peguam... pernah tak terfikir kenapa orang yang cerdik pandai berani buat jahat sedangkan mereka tahu apa akibat dan kesan sebalik kelakuannya itu.. kenapa semakin pandai seseorang itu semakin menjadi kurang ajar dan tidak beradab???... kenapa erk???? kenapa peguam sanggup tolong org jahat??? kenapa doktor sanggup gugurkan anak luar ikah sedangkan perkara itu adalah salah dan juga berdosa... mengapa ustaz2 rogol anak murid?? (bukan semua.. sebahagian sahaja).... mereka tahu perkara itu salah tapiii kenapa mereka masih berkeras hati untuk buat benda2 tak senonoh tue?? sungguh pelikkan...

hal ini berlaku kerana terlalu kejarkan harta dan keduniaan... terlalu inginkan keakayaan.. sanggup buat apa sahaja demi kebahagiaan didunia... demi kesenangan didunia... sanggup bunuh bayi yang tak berdosa demi wang yang berjuta... mengapa?? tidakkah mereka terfikir impaknya di akhirat nanti?? dan hal ini juga berlaku sbb student sekarang belajar kat sekolah atau universiti adalah untuk lulus dan cemerlang diatas sijil.. belajar sbb nak berjaya atas sijil.. supaya senang nak dapat kerja.. supaya senang nak apply mana2... "belajar tanpa amal seperti pohon yang tidak berbuah" langsung tidak memberi faedah kepada orang lain dan juga diri sendiri...

kebanyakan student di universiti, belajar sebab nak pointer tinggi2... supaya CGPA tinggi.. mereka hanya belajar tapi x amal dalam kehidupan seharian ... contoh yg paling mudah.. saya belajar akidah akhlak, then saya x amal apa yg saya belajar.. agak2, dapatkah saya meperkuatkan akidah saya dan memperelokkan akhlak saya?? mampukah saya begitu??? fikir-fikir kan...

sama la kalu kita belajar ulum al-quran... fiqh muamalat or what ever.... kalu kita x praktik dlm kehidupan seharian ia bagaikan angin yang ditiup berlalu pergi... habis exam lupa... then tinggalkan... nnti nak masok keje.. nak exam baru kelam kabut buka buku... patotkah kita jadi begitu... sedangkan kita blajar kerana Allah Taala...

sahabat2 semua... harap selapas nie kita sama2 btolkan niat sblom nak belajar..... niat dalam hati blajar kerana Allah... untuk mencari keredhaan Allah.. insyaAllah... perkara yg susah akan menjadi senang apabila dibantu oleh Allah... insyaAllah... selamat beramal dan renunugkan yaa...

Jumaat, 4 Februari 2011

Kerajaan tanggung kos bawa pulang 11,000 rakyat Malaysia



KOTA KINABALU: Seramai 3,600 rakyat Malaysia, terutama pelajar di Mesir sudah dibawa keluar dari Kaherah dan Iskandariah ke Jeddah, Arab Saudi setakat tengah malam tadi waktu tempatan (kira-kira jam 6 pagi ini waktu Malaysia) menerusi 10 penerbangan.

Mereka yang berjaya dibawa keluar setakat jam 12 tengah malam itu, termasuk 365 penuntut yang menaiki penerbangan sulung pesawat Boeing 747 MAS MH 8010 dari Kaherah ke Jeddah jam 6.15 petang kelmarin dan diberikan visa semasa tiba (VOA) oleh Kerajaan Arab Saudi.

Di SEPANG, BERNAMA melaporkan, sekurang-kurangnya 50 rakyat Malaysia pelbagai golongan termasuk pelajar tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam, atas perbelanjaan sendiri melalui pelbagai penerbangan termasuk EgyptAir, Etihad Airways, Gulf Air dan Saudi Arabian Airlines.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, berkata penerbangan membawa rakyat Malaysia dari Kaherah ke Jeddah semalam membabitkan dua pesawat MAS, masing-masing jam 10.25 pagi (waktu tempatan) dan 7.50 malam serta dua pesawat Airbus 320 AirAsia pada jam 4.30 petang dan 12 malam.

Dua pesawat C130 Hercules Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) melakukan tiga penerbangan, masing-masing jam 3 petang, 7 malam dan 10 malam. Sebuah lagi pesawat C130 TUDM melakukan penerbangan dari Iskandariah ke Jeddah jam 3 petang, 7 malam dan 10 malam.

“Kapal Bunga Mas 5 Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Aden pula dijangka berlabuh di Pelabuhan Suez jam 4 petang esok (hari ini) dan mampu membawa kira-kira 500 orang. Operasi membawa keluar lebih 11,000 rakyat Malaysia di Mesir dijangka selesai Isnin ini,” katanya pada sidang media, di sini semalam.

Mengenai rungutan pihak tertentu, terutama ibu bapa dalam laman sosial Facebook mendakwa anak mereka akan dikenakan bayaran tambang penerbangan dari Jeddah ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Anifah berkata, perkara berkaitan kos bukan keutamaan kerajaan sekarang.

Beliau juga kecewa dengan tuduhan bahawa kerajaan lewat membawa keluar rakyat Malaysia sedangkan Wisma Putra sudah memohon hak pendaratan sebelum situasi keselamatan di Mesir meruncing, tetapi ditolak pihak berkuasa negara berkenaan dengan alasan Kerajaan Mesir mampu mengawal keadaan.

“Hanya bila tahap merah, Mesir baru beri hak pendaratan, malah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga baru nak bawa keluar kakitangannya semalam (kelmarin). Amerika Syarikat juga berbuat demikian semalam (kelmarin),” katanya.

Di KAHERAH, Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohillan Pillay, berkata kerajaan menanggung semua kos untuk membawa keluar rakyat Malaysia di Mesir ke Jeddah, Arab Saudi serta penghantaran pulang mereka ke tanah air, sekali gus menafikan tuduhan bahawa rakyat Malaysia perlu membayar tambang.

“Ini tohmahan tidak berasas, kita tak kenakan sebarang bayaran... rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang semua dibantu kerajaan keluar dari Mesir. Kecuali ada yang beli tiket penerbangan sendiri, itu kita tak boleh halang. Tak kira pelajar tajaan kerajaan atau tidak, semua kita jaga dan tanggung segala kos pengangkutan.

“Cuma operasi untuk bawa keluar rakyat Malaysia di Mesir ke Jeddah dilakukan secara berperingkat. Bagi rakyat Malaysia yang bekerja di Kaherah, kebanyakannya sudah pulang melalui penerbangan ditaja syarikat masing-masing,” katanya ketika dihubungi.

Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Shahlan Ismail, ketika dihubungi turut memberi jaminan sama seperti Kohillan berhubung aspek kos dan menasihatkan rakyat Malaysia yang mempunyai waris atau anak di Mesir supaya tidak terpedaya dengan khabar angin kononnya kerajaan akan mengenakan bayaran bagi tujuan berkenaan.

“Tolonglah... hentikan sebar khabar angin seperti yang ada dalam blog dan internet, ia perbuatan tidak bertanggungjawab. Segala yang kerajaan lakukan adalah untuk rakyat kita,” katanya.

Beliau menambah, pelajar Malaysia yang dipindahkan ke Jeddah tidak mengalami trauma melampau kerana kerajaan sudah mengingatkan mereka konflik di Kaherah bukannya peperangan, sebaliknya tunjuk perasaan rakyat terhadap politik domestik Mesir.

Di GEORGETOWN, seorang bapa, Ismail Walat, 32, mendakwa ada individu mengaku wakil Wisma Putra meminta wang kononnya untuk menampung kos membawa pulang anaknya dari Mesir melalui Jeddah ke tanah air.

Beliau yang khuatir ia perbuatan pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan meraih untung dan memburuk-burukkan kerajaan, mendakwa individu itu menghubungi rakannya dan meninggalkan pesan supaya beliau membiayai perbelanjaan itu kerana kerajaan hanya menanggung kos perjalanan dari Mesir ke Jeddah.