Isnin, 5 April 2010

Malu Biar Bertempat...


sekiranya sebut tentang malu, semua pasti mengaku bahawa mereka mempunyai sifat malu ini.. tetapi bukan semuanya aktif tetapi ada juga yang sifat malunya hanya aktif benda yang pasif..
sifat malu ini memang semua ada tetapi kita sebagai tuan empunya malu mempunyai hak dan kuasa untuk mengawal sifat malu ini.. sifat ini boleh dikawal melalui pemikiran kita..

kemelut melanda dunia apabila manusia sekarang mengguna sifat malu tidak kena pada tempatnya.. mereka lebih tidak malu melakukan kejahatan tetapi mereka akan malu apabila melakukan kebaikan. fenomena ini telah menjadi kucar-kacir akibatkan pemikiran yang negatif serta kegoyahan iman mereka...seperti contoh, anak-anak remaja tidak malu membuka aurat mereka kepada orang awam.. mereka juga tidak malu melakukan kekecohan ditempat awam.. selain itu mereka langsung tidak malu minum arak sedangkan mereka itu islam... baru-baru ini, saya ada terlihat seorang wanita yang berumur dalam lingkungan 30-an memakai pakaian ala-ala koperat dan memakai tudung berfesyen.. sekali pandang memang cantik tetapi betapa terkejutnya saya apabila melihat wanita tersebut merokok di sebuah cafe.. pakaian cantik tetapi tidak malu merosakkan akhlak..

sepaptutnya kita malu melakukan kejahatan kerana ia secara tidak langsung menjatuhkan maruah kita dan sekaligus mengaibkan diri kita sendiri... dari sudut lain pula, kita harus buang sifat malu untuk melakukan kebaikan kerana ia mendatangkan keuntungan dan kebaikan kepada kita sama ada di dunia atau akhirat nanti.. bagi hapuskan sifat malu untuk melakukan kebaikan kita perlu sentiasa berfikiran positif dan sentiasa memikirkan faedah yang kita akan peroleh apabila melakukan kabaikan. selain itu, kita juga boleh berfikir secara matang bahawa kebaikan itu adalah suruhan Allah s.w.t dan sepatutnya kita malu kepada Allah kerana melakukan kejahatan..

apa yang didunia ini segalanya milik Allah.. wajarlah sekiranya kita malu kepada Allah.. oelh itu, sahabat sekalian berfikirlah sejenak patutkah malu untuk melakukan kebaikan sedangkan ia bermanfaat bagi kita.. semangat dan iman yang kuat akan menyemarakkan lagi untuk melakukan kebaikkan.. niat adalah tunjang utama.. sekiranya kita niat kerana dunia maka balasannnya hanya di dunia sekiranya kita niat kerana Allah maka balasannya hingga ke akhirat nanti.. insyaallah....

0 comments:

Catat Ulasan