Sabtu, 3 April 2010

Siapa Kawan Anda?

kawan adalah insan paling rapat dengan remaja. baik dan buruknya seorang kawan akan merefleksikan siapa kita. sejauh mana kta mampu mengetahui kawan yang sudah cukup bagus itu, bukan drama king atau drama queen yang sangat hebat bermain watak? Dan sejauh mana pula kita sendiri merasakan diri sudah cukup hebat untuk kembali menjadi insan terbaik terhadap kawan-kawan yang lain?

Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud : "Seseorang insan adalah terikut-ikut dengan adat kebiasaan sahabatnya. Maka hendaklah kamu melihat dengan siapa kamu bersahabat." (Riwayat at-Tarmizi dan al-Hakim)

sesungguhnya hidup memang perlu saling lengkap-melengkapi. Teman yang baik diperlukan untuk menegur segala kekurangan yang ada dalam diri kita. Kita pula perlu ada rasa tanggungjawab untuk membantu teman yang lain agar sentiasa berada pada landasan sepatutnya. Daripada Abu Musa al-Asy'ari r.a, Nabi Muhammad SAW bersabda," orang yang bergaul dengan orang yang soleh dan orang yang bergaul dengan orang yang jahat ibarat orang yang membawa kasturi dan orang yang menghembus alat menyalakan api. orang yang membawa kasturi , sama ada ia memberikannya kepada kamu atau kamu membelinya atau mendapat bau yang baik. manakala orang yang meniup alat menyalakan api, sama ada ia akan membakar pakaian kamu atau mendapat bau yang busuk".(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

-artikel ini dipetik dari akhbar iluvislam-

0 comments:

Catat Ulasan